FAQ - Vanliga frågor

Här skall vi försöka besvara lite vanliga frågor. Hittar du inte svaret här, är du välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär

FAQ

Felanmälningar skall göras till Bredablick Förvaltning, som är föreningens fastighetsförvaltare
Felanmälan på https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/ , via mail (info@bblick.se)
eller på telefon 010-177 59 00 mellan kl:8:30 – 16:00




Förutom en vanlig hemförsäkring kan du behöva en kompletterande Bostadsrättsförsäkring. Föreningen har tecknat en ’Kollektiv bostadsrättsförsäkring’ i Trygg Hansa. Försäkringen omfattas av ett ’Grundskydd’ men omfattas inte av ’Utökad Bostadsrättsförsäkring’. Kontakta därför ditt försäkringsbolag för råd.




Föreningen har ansvar för att se till att det står rätt namn på din dörr och porttelefon vid inflyttning. Det bjuder vi på. Men ändringar som du vill göra därefter ansvarar du själv för. Gör så här: Surfa in på Fastighetsförvaltarens hemsida: https://bredablickforvaltning.se/felanmalan/ och gör en ’felanmälan / anmälan’ om att du vill ändra namn så gör dom det för dig. Men var medveten om att det är en kostnad som du kommer att få betala själv.




Grillning på våra balkonger är ej tillåtet med hänsyn till våra grannar. Undantaget är grillar som enbart uppvärms av el och inte stör grannar. Vi hänvisar till vår fantastiska grillplats på gården.




Läs mer om vår Föreningslokal och hur den bokas här;

https://brfgbghus15.se/meny/samlingsrum




Kölistan för P-platser och garage administreras av Bredablick Förvaltning: Förfrågningar eller att ställa sig i kö görs via

Mail till Bredablick

eller på telefon 010-177 59 00 mellan kl:8:30 – 16:00

Läs även mer här, https://brfgbghus15.se/p-plats-hanterings-regelverk




Rökning är inte tillåten i våra allmäna gemensamma utrymmen. Det är ex. hissar, trappuppgångar, entreér, vind och källare.
Det gäller även i tvättstugor, tork och mangelrum samt gångar till och från dessa.




Cyklar, barnvagnar, handikapphjälpmedel och leksaker förvaras i cykel- respektive barnvagnsrum. Dessa får inte förvaras i trapphus eller källargångar.




I en bostadsrättsförening gäller i stora drag att bostadsrättshavaren ansvarar för att underhålla lägenhetens inre, med undantag för ledningar för avlopp, varme, gas, elektricitet och vatten om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och den delen som behöver underhållas tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler och anordning för informationsöverföring. I den mån ledningarna eller anordningarna i lägenheten behöver målas ansvarar bostadsrättshavaren för det.
Till lägenheten räknas även balkong, uteplats, förråd och dylikt om sådant ingår i upplåtelsen.
Till underhållsansvaret hör även ansvaret för att reparera skada som uppkommit.

Läs mer i föreningens stadgar om fördelningen av underhållsansvaret.


Här hittar du diverse instruktioner för underhåll som Du ansvarar för: https://brfgbghus15.se/dokument




För närvarande kan inga ytterligare inglasningar ske då tidigare bygglov har gått ut 2023-05-01.

Föreningen har bygglov för en typ av inglasning och ett avtal med Svenska Lumon som är det bolag som ska anlitas om du vill glasa in din balkong. Du bekostar inglasningen själv.
Kontakta Svenska Lumon på tel 070-234 56 27 så får du all info som du behöver.
https://lumon.com/se




Ombyggnation i lägenheten skall godkännas FÖRE ombyggnaden startar genom att denna blankett skall skickas till vår förvaltare för godkännande: https://brfgbghus15.se/dokument




Den som upplever sig bli störd skriver ned vad som hänt, när detta hände och undertecknar med namn och telefonnummer. Skrivelsen läggs sedan i den svarta brevlådan vid styrelserummet, Antenngatan 4 D, alternativt lämnas till vår förvaltare som finns på expeditionen Antenngatan 4 A på tisdagar. Vid allvarlig störning ska störningsjouren tillkallas (031-7628610) för att komma till platsen och konstatera att så sker. Styrelsens ledamöter gör inga anmälningar mot någon medlem som stör eller på annat sätt utmärker sig i boendet eller i allmänna utrymmen. Det går inte att anonymt eller genom telefonsamtal anmäla någon medlem. En självklarhet är att förvaltaren eller styrelsen inte lämnar ut namn eller telefonnummer på anmälaren. För att en varning ska utfärdas, krävs att anmälan har gjorts skriftligen och är undertecknad. Därefter lämnas ärendet till Bredablicks juridiska avdelning för fortsatt handläggning.




Det är styrelsen i föreningen som beslutar om man har rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand. Läs mer här; När du vill hyra ut lägenheten i andra hand




När man skall överlåta lägenheten till ny medlem (sälja sin lägenhet) skall man anöka om utträde ur föreningen. Det gör man genom att fylla i blanketten ANSÖKAN OM UTTRÄDE som finns på Bredablick Portalen. Läs mer här: När Du köpt en lägenhet (Ansökan om medlemskap) eller sålt din lägenhet (Ansökan om utträde) i vår förening




Enligt av §27 i stadgarna som handlar om Balkong mm har styrelsen tidigare fattat beslut att man ej får måla om balkongväggarna då husen skall ha ett enhetligt utseende, och med det följer att man inte heller får spika upp hyllor mm.




Ja. Medlem får sätta upp en markis på sin balkong med restriktionerna att markisen skall vara av ut rullbar typ utan fasta stödben samt att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört och hållas hel och fräsch. Markis får inte sticka ut utanför balkong. Vidare skall medlem ansvara får återställning av skador på vägg eller balkong när markis tas bort.




Ja. Medlem får vidarekoppla sin porttelefon till EN mobiltelefon. Detta görs genom att lägga en beställning hos Bredablick. Antingen via dess webb portal eller genom att ringa felanmälan.
Observera att varje omkoppling kostar
Läs mer på denna sidan: Så här gör man när man vill beställa omkoppling av porttelefon till EN mobiltelefon